نگاه آزاد
۱۳۸۸ آذر ۲۴, سه‌شنبه
تهدید روسیه و بازگشت سکوی نفتی ایران البرز از آبهای خزر!

سکوی نفتی ایران البرز که ساخت آن از سال 1376در شرکت صدرا در یارد نکا شروع گردید و در سال 1384 با 85 در صد پیشرفت فیزیکی تحویل دولت احمدی نژاد گردید و در تابستان سال 1388 بعد از 3 بار افتتاح توسط دولت ایشان به آب انداخته شد هنوز نتوانسته است عملیات حفاری خود را آغاز کند.

به گفته پرسنل دکل مزبور، در ماه گذشته پس از آنکه دکل ایران البرز جهت عملیات حفاری وارد محدوده 11 درصدی سهم ایران از دریای خزر (که بعد از توافقات اولیه با دولت دوست و برادر روسیه به ایران داده شد) می گردد با ناوهای جنگی روسیه مواجه می شود که اخطار نمودند در صورت شروع به عملیات حفاری، سکو را توقیف خواهند کرد.

پس از مذاکرات صورت گرفته با دولت دوست و برادر روسیه، ایشان اذعان داشتند از آنجا که هنوز شرایط حقوقی مرزبندی آبهای دریای خزر مکتوب نشده و مورد تأیید و امضای سایر کشور ها قرار نگرفته ایران فعلا اجازه حفاری در محدوده 11 درصدی را ندارد .و سکوی ایران البرز سرفراز و شکوهمند به نکا بازگشت. این در حالیست که کشور آذربایجان و قزاقستان عملیات حفاری را چندین سال است که شروع کرده اند.

در پایان نکته جالب توجه این است که کشور قزاقستان پیشنهاد کرده است با توجه به عدم امکان حفاری در شرایط کنونی برای ایران، این کشور حاضر است سکوی ایران البرز را جهت حفاری در مرزهای آبی خود از ایران اجاره نماید که این پیشنهاد با استقبال وزارت نفت همراه گردید!

0 Comments:

ارسال یک نظر